Z tohoto božího příbytku vyzařuje takový klid, pokora a vyrovnanost, že je to až neuvěřitelné. I s malými prostředky a záměry se dá vytvořit velkolepý výsledek. Zvážil bych jestli je nutná ta freska v apsidě a jestli to spíše nebude na škodu realizaci, o to pečlivěji bych vybíral výtvarníka.
ač ateista, tak zde se mi zde zhmotnil klid a pohoda, jednoduchá "románská" forma ( 1:2 ) u mě evokuje kostel apoštola Petra v Římě ( rozdíl v povrchu zdiva ), snad je to i lepší
ač ateista, tak zde se mi zde zhmotnil klid a pohoda, jednoduchá "románská" forma ( 1:2 ) u mě evokuje kostel apoštola Pavla v Římě ( rozdíl v povrchu zdiva ), snad je to i lepší / omlovám se /
Opravdu moc pěkné! Jen malá technická poznámka k "fresce v apsidě": Pokud to nebude malba do mokré omítky, (což pravděpodobně nebude, protože se mi zdá, že omítka už je v interiéru dokončená), pak to nebude freska, ale malba al secco. Jde o zcela jinou techniku, vyžadující jiný přístup i provedení. Zaplaťbůh má tato technika o mnoho nižší nároky na výtvarnou potenci, leč přesto se velmi obávám, ač se nechci budoucího autora nijak dotknout, že současný dech beroucí dojem ze stavby bude rázem fuč.... já osobně bych se moc přimlouvala za zachování statutu quo!!!
Souhlasim s komornimi pripominkami pana Vicha,jinak je jedna o pozoruhodne dilo - je zajimave,ze s jinou praci tohoto ateliru jsem v silnem rozporu ---- nicmene zde se jedna o kvalitu .
Jelikož náš monsignor je z již pomalu odcházejicího pokolení Vatikánu II. a pro něj přijatelná novostavba chrámu Páně je cokoliv, pokud to ovšem zvenku či zevnitř nepřipomíná kostel, tak před asi 15 roky u nás na staveniště nového kostela přistál létající talíř (vlastně jenom jeho polovina - asi musel jednou navíc proletět skrze nějakou to vesmírnou mikrovlnku). Takto již dalšího vzletu neschopná polovina talíře zůstává od té doby s náma.
Proto o to více obdivuji místního pana faráře v Šumné, že věděl co se patří (už to krásné jméno místa si zaslouží takovýto kostel) a dal si praci nalézti architekty, kteří mu to svým nadáním a umem umožnili. Jak se ostatně říká: Dobrých architektů je za korunu kornout, dobrých zákazníků jako šafránu.
Když v Praze, tak mám nejblíže ke sv. Václavu na Proseku, údajně založenému v roce 970 synovcem knížete Václava, když při posledním odpočinku před Pražským, hradem cestou ze Staré Boleslavi, v průseku (proseku) tehdejšího tam hvozdu, byl ve své dřímotě naveden k tomu svým strýcem. Vzdorem zubu času a mnoha změnám, je to podstatně románsky kostel dodnes.
Mezi oběma místy, Šumné a Prosekem, vidím nepřetržené tisícileté pouto. V tom tento kostel předčí i takové architektonické "majstrštyky" jako třeba Ronchamp, o kterém prof. Kollar mi jednou potutelně řekl "Ronchamp is a very clever architecture". O tomto kostelu by si to určitě nemyslel..
Velmi dobré a pěkné spojení doby románské a dnešní. Musím uznat, že liturgický koncept interiéru, byť v tradičním pojetí, což byla pravděpodobně v tomto případě nutnost, je velmi zdařilý, pak zvláště jeho prostota budící dojem vyrovnanosti a otevření současně. Musím se taktéž přidat k názorům zastávajícím nezatěžovat apsidu freskou nebo čímkoliv jiným, neboť si myslím, že dostatečnou "výzdobou" je v tomto případě architektura samotná, evokující trinitární symboly. Přátelé, za ty peníze... taková stavba ... kloubouk dolů.
Te "fresky" (jak ji zde "šárka" spravne zpochybnuje) bych se tak "a priory" nebal. Teda, alespon ne do te doby, nez vznikne jeji navrh. Jinak take obdivuji, za jak malo penez se dostalo tolik muziky.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve vyjímečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Proto o to více obdivuji místního pana faráře v Šumné, že věděl co se patří (už to krásné jméno místa si zaslouží takovýto kostel) a dal si praci nalézti architekty, kteří mu to svým nadáním a umem umožnili. Jak se ostatně říká: Dobrých architektů je za korunu kornout, dobrých zákazníků jako šafránu.
Když v Praze, tak mám nejblíže ke sv. Václavu na Proseku, údajně založenému v roce 970 synovcem knížete Václava, když při posledním odpočinku před Pražským, hradem cestou ze Staré Boleslavi, v průseku (proseku) tehdejšího tam hvozdu, byl ve své dřímotě naveden k tomu svým strýcem. Vzdorem zubu času a mnoha změnám, je to podstatně románsky kostel dodnes.
Mezi oběma místy, Šumné a Prosekem, vidím nepřetržené tisícileté pouto. V tom tento kostel předčí i takové architektonické "majstrštyky" jako třeba Ronchamp, o kterém prof. Kollar mi jednou potutelně řekl "Ronchamp is a very clever architecture". O tomto kostelu by si to určitě nemyslel..