Adresa: Pod křížkem 2, Braník, Praha, Česká republika
Projekt:1996-97
Realizace:1998-99
Plocha pozemku:600 m2
Obestavěný prostor:2848 m3


zpět na článek
9 komentářů
dotaz
pm
| 11.09.06 12:30
s vychodisky souhlasim, zni nanejvys sympaticky . . proto mi neda se nezeptat .. proc jsou tedy horni dve podlazi /s potencialem nejlepsiho vyhledu a soukromi/ oriznuta parapety? snad ne kompozice fasady? proc obly roh a rimsa ? to je deklarovane zjednoduseni? stacilo malo a bylo to tam. takhle mam pocit, jakoby text a fotky nepatrily k sobe...
Re: pm (zjednodušená odpověď)
kuzemenský
| 11.09.06 02:20
Ano, v zásadě můžete mít pravdu: text architekta je jeho viděním stavby . Může to vypadat, že to nesedí.

Odpovědi:
- Parapetem je uřízlé jenom jedno patro ze čtyř – výplývá to z různosti funkcí dvou horních podlaží. Poslední patro má okna na zem + terasu se zděným zábradlím.
- Parcela původně nebyla určena ke stavění – bylo těžké z toho stavební parcelu „udělat“ – úřední podmínkou bylo tzv. „ustupující patro nebo „podkroví“ + určena výška hlavní římsy objektu => terasa + římsa
- Římsa: takhle spektakulární je proto, že jsem chtěl opticky ustřelit to horní patro (to hmotové odskakování mi lezlo na nervy)
- Kulaté rohy: jak jsem napsal, podstatnou inspirací pro dům je bunkr, specielně bunkry podobného objemu z knihy manželů Becherových. (kulaté rohy mi skutečně otloukl o hlavu kde kdo z mých kolegů. Připravte se na nejhorší: dostavuju teď dům kde je udělané, komunitou konsensuálně zakázané, půlkulaté okno, a o tomto domu budu také tvrdit, že je jednoduchý...)

Teď to vulgární zjednodušení:
Východiskem mojí práce nikdy nebýva kompoziční princip, nebo něco takového. Ale... vždycky to bývá cosi jako poetická koláž vlivů, oblib. Nikdy nedělám jednoznačně čitelné domy.
Ve své otázce jste se dotkl(a) pouze části mýho textu: „má to být jenoduché“. Zároveň to měl být bunkr, rádio, stavařská moderna, podnikatelské baroko....
Jinými slovy: podřídit se pouze kriteriu racionality, řekněme „jednoduchosti“ samotného domu je málo. Jenom jedna struna. Dům je místo. Místo je akord.
mk
dotaz
robert
| 11.09.06 03:07
Kulatý rohy jsou v pohodě, izotermy jsou rozloženy rovnoměrně. V řezu zděné zábradlí nemá vykonzolovanou římsu, která tam nakonec je proto, aby nebylo vidět na spodní terasu, nebo se pletu?
Re:robert
kuzemenský
| 11.09.06 05:17
Máte pravdu, není na ni vidět. Plus při pohledu z tý terasy to vytváří dojem, že dům má neuvěřitelně tlustý zdi a zábradlí je jejich pokračováním. Taky ta římsa dovolila udělat zábradlí nižší (nějakým vzorcem se sčítá výška a šířka zábradlí).
Mimochodem, ten řez je trochu jinej než výsledek - je to poslední barák, který jsme kreslili rukou, takže jsem do Archiwebu poslal co jsem od toho měl po ruce - nechtělo se mi prohledávat archiv... bod pro Vás..
(finále bylo konstrukčně jednodušší - do střední zdi domu jsme museli opřít tlak svahu - opěrka by to sama neunesla,přestal to být hybrid ale monolit, tím pádem vypadly ty ocelový sloupy co jsou v řezu nakreslený u fasády - okna mají šířku 8 metrů - v monolitu bez problému).

I já mám dotaz: co jsou to izotermy ?
izotermy
robert
| 12.09.06 09:15
Izotermy jsou čáry, které zobrazují průběh teploty v konstrukci. Stejně jako vrstevnice spojují body se stejnou výškou, tak izotermy spojují body se stejnou teplotou. V půdoryse přímé stěny jsou to zjednodušeně rovnoběžky. V pravoúhlém rohu obvodových stěn se izotermy přibližují k vnitřnímu koutu a když nemá konstrukce dostatečný tepelný odpor, tak vzniká při povrchu rosný bod a sráží se vlhkost. Ve Vašem zaobleném rohu budou izotermy skoro soustředné výseče kružnic a takový zaoblený roh nepromrzá. To je také problém rohových oken, kde z tohoto důvodu se tepelné toky soustředí do rohu, kde je potom největší únik tepla. A to je také jeden z důvodů, proč současné stavby jsou tak zaoblené, výškové stavby v půdoryse často blízké kruhu, který je navíc nejvýhodnější z pohledu obtékání proudícího vzduchu.
technika práce
Tomáš Palkovský
| 12.09.06 09:14
hezký skicy dnes už málo kdo vychází z původní myšlenky a drží se jí v průběhu celé stavby - dokáže jí dotáhnout až do konce v původní podobě
hmmm, původní.... původní
kuzemensky
| 14.09.06 09:46
zrovna u tohodle baraku to tak teda nebylo - měl bejt dost tmavě hnědej a matove lesklej - coz by mu dalo jinej vyznam, ne ? Jinej dům.

(tvar a ostatni zůstalo stejný od začátku, jenže první prezentace nebyla skica ale narýsovanej pohled a půdorys, skicy jsem dělal až o několik let potom, kvůli nějaký přednášce.)
dobrej dum
A.J.K.
| 15.09.06 12:04
--- tak tohle je dost dobrej dum.
staří?
Pusa Snová
| 26.09.06 09:14
Zajímalo by mě, ze kterého roku jsou fotky, když jako rok realizace je uveden 1998
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve vyjímečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

Více staveb od my architekti