Trend automobilových společností spojovat svoje výrobky s výrazově silnou architekturou není vůbec nový. Velké automobilky v současnosti ujíždějí na dynamické architektuře vycházející z pohybu vozidel (Kas Oosterhuis by mohl vyprávět). Mezi nimi i BMW, která před čtyřmi roky oslovila 24 kanceláří z celého světa (m.j.
Barkow Leibinger,
Peter Kulka,
Greg Lynn,
Reiser Umemoto), aby navrhly „nervové centrum” nové továrny BMW v Lipsku. Když se zvažovalo, kde se bude vyrábět pátá generace “trojkové řady bavoráků”, byla ve hře také varianta postavit továrnu v Česku. Tuto otázku nakonec rozhodla blízkost dálniční sítě a výhodnější poloha Lipska. Plynulá organická forma vítězného návrhu Zahy Hadid vychází z logistických požadavků, optimalizace provozu a plynulého propojení tří výrobních hal - karosárna, lakovna a kompletovna. Projekt celého areálu od inženýrské kanceláře WPW pamatoval na jednoduché rozrůstání automobilky. Rozšiřovat montážní linky půjde bez nutnosti přerušit provoz. Na dvousethektarovém pozemku je pro to dostatek místa. Tři automobilové haly se esteticky nijak neliší od ostatních plechových výrobních hal na okrajích měst. Výjimkou je administrativní budova v samém centru areálu, kde jsou také umístěny restaurace, konferenční místnosti a zkušebny. Kolem pracovních stolů 640 úředníků a inženýrů zde neustále proudí polotovary aut na závěsných dopravnících. Do této struktury, kterou z velké části určují dopravní pásy, Zaha vložila dva k vyosené prostory, které jsou společně provázány kaskádovitě odstupňovanými pracovišti, rampami a schodišti. Šest velkých pracovních plošin dává tušit obří rozměry celé stavby. Provoz je přes svoji velikost stále jasný, přehledný a závratně se zužující perspektivy umožňuje pohledy hluboko do továrny. Ocel a beton se zde energicky střetávají. Vše je vzájemně propojeno, jedno přechází v druhé, přesto se Hadid podařilo rozdělit stavbu do jasných úseků, kde nehrozí anonymní atmosféra. Díky několika dvorům a světlíkům proudí denní světlo až do samého srdce stavby. Míchání provozů „bílých a modrých límečků” umožnilo vytvořit zajímavou sociální atmosféru.
Bavorská automobilka si primát v nejodvážnějších realizacích mezi ostatními konkurenty příští rok ještě utvrdí. V Mnichově bude totiž otevřeno výstavní a prodejní centrum
BMW-Welt od
Coop Himmelb(l)au.