ÚvodGalerijní kavárna Morgal otevřela v červnu 2014 v Místodržitelském paláci na Moravském náměstí v Brně. Barokní budova s historií sahající až do středověku sloužila původně jako augustiniánský klášter, poté jako sídlo místodržitele a za komunismu jako Muzeum dělnického hnutí. V současné době zde Moravská galerie vystavuje své sbírky starého umění.
Název kavárny vznikl kombinací zkratek MORavská GALerie.
Prostor a inspiracePři studiu historie budovy bylo zjištěno, že se v místech současné kavárny nacházely první a druhá sakristie kostela Sv. Tomáše, do kterého se kdysi dalo projít přímo přes malý salonek v kavárně.
Při rekonstrukci byla odhalena torza barokních fresek, která inspirovala mobilář, výmalbu i grafiku nové kavárny.
Rozhodl jsem se pracovat s kavárnou jako s hlavní lodí kostela. Vrátil jsem prostoru jeho podélnou orientaci směrem k oltáři, kterým je v každé kavárně bar, a mobiliář byl rozmístěn ve dvou řadách podél stěn, včetně lavic.
Do kavárny se vstupuje z chodby, která je také využívána pro usazení hostů a funguje jako zimní zahrada pro zazimování rostlin z nádvoří, které je celé využíváno jako zahrádka kavárny.
Koncept a interiérPracovně jsem si koncept kavárny nazval "Nové baroko". Mým cílem bylo odkazovat k době vzniku budovy, nepopírat fresku, ale spíše rozvíjet motivy z ní; a zároveň pracovat se současnou tvarovostí. Existuje něco jako současné vkusné baroko?
Rozhodl jsem se v rámci této úvahy pro práci s vrstveným ornamentem a vzory, které vycházejí z tvaru písmene M a z motivů na nástropní malbě: například průřezy v opěradle lavice, potisky na skle, zlaté tečkování ve výmalbě za barem, podpěry stolů a polic). V celém interiéru se projevuje barokní barevnost odkazující k odkryté fresce (modrošedá, růžová, slonová kost, zlatá, hnědá).
Koncept mi pomohla naplnit Vendula Chalánková svými patnácti originálními malbami na židlích, ve kterých cituje nejen barevnost a ornamenty z fresky, ale i její stav po čtyřiceti letech komunistické památkové "péče". Každá z pomalovaných židlí je originál.
Na míru byl vyroben mobiliář z masivního jasanového dřeva, doplněný židlemi ERA od firmy TON. Světla zavěšená na samostatné konstrukci mají tvar rozvinuté perly a doslovně tak ilustrují původní význam slova barroco.
Martin Hrdina