Tématem řešení je stylizovaný ideový architektonický projekt „
Hory a hvězdy“.
Cílem bylo vtáhnout uživatele jako běžného návštěvníka nejen jako váženého klienta banky do určitého rámce pro vyjití dál - do přesahů běžné reality. Plochy v nástěnných malbách symbolizují obrys naší skutečnosti. Hra ploch a tvarů zde může navozovat tento obraz proměněných horizontů v estetický sen. Vlastní řešení vychází z iluzivně sestaveného kamenného středu předsazeného před horizonty a hvězdné oblohy nad zářícím kamenným jádrem. Malby na stěnách vyjadřují „
horizonty“. Použité kameny obkladů jádra jsou symbolickým vyjádřením toho, co je cenné, co za něco stojí jako výjimečné nad obyčejným, něčeho co nepodléhá zkáze v rychle se měnících situacích, ani rozmarům přírody, co se proměňuje prostřednictvím schopností a vůle člověka. Barevnost obrazů na stěnách v přízemí, směřuje dál od uměleckých východisek jedné z větví funkcionalistického odkazu, který právě v Brně našel svoje rozvinutí a kde se objevovaly nové akcenty podle nových objevů barvy v prostoru. Až posledním tématem bylo vyřešení mobiliáře a designovaných detailů kavárny, které mají jenom dokreslovat atmosféru; tak je myšleno i symbolizující osvětlení na stropech. Architektonicky v realizaci muselo záležet jak na myšlence - příběhu, tak na tvaru, který ji vyjadřuje jako architektonický prostor více než na detailu průmyslového designu.
Stěny jsou obloženy makassarovou dýhou skládanou do obrazců podle smyslu prostoru, podlahy jsou s náročnějším spárořezem pokryty masivními ořechovými parketami s olejovým nátěrem. Kamenný střed je obložený velkoformátovými mramorovými deskami atypických rozměrů. Kamenné jádro se stylizovanými „
horami“ nad horizonty přechází v patře opět do iluzivně komponovaných nástěnných maleb provedených technikou štukolustra. Strop v přízemí je skládaný z plechových dílců, jejichž štěrbiny navozují princip pro svícení, dále je v nich skrytá vzduchotechnika. Strop druhého patra čitelný přes otevřenou galerii z přízemí, je sestavený do obrazů hvězd (se souhvězdími). Kovové detaily včetně klik (design Hans Kolhoff) a vlastní tyčové zábradlí jsou z masivního bronzu. Mobilní nábytek – kožené sedačky různých velkostí a barev jsou designované od zn. Moroso, typ Bloomy a připomínají tvarem květiny. Stolky v černobílých variacích jsou sestavovány z atypické podnože lakované matné a stolové desky ve vysokém lesku. Bar okolo kamenného jádra je obložený podsvícenými kamennými deskami z průsvitného quartzitu včetně pracovní plochy. Veškeré detaily do skladby spárořezu atypické kompozice coby „
hor“ jsou velmi náročné na pečlivost návrhu i řemeslného zpracování. V horním patře je klientské zázemí, tzv. lounge, kde je nástěnnou malbou vytvořena iluze horského prostoru doplněná o přenesený obraz Zlaté pole od ak.mal. Markéty Jelenové. Sametový sedací nábytek a další vybavení je ze zn. Hall od designerské firmy Driade. Závěsy, záclony a drapérie jsou zn. Shaco, porcelánové servisy jsou od fy. Rosenthal, série Nido, příbory jsou navrženy od f. Alessi, série Caccia, sklo je ze zn. Schott Zwiesel, série Pure. Vybavení baru je zn. Sambonet.
Architektonickým cílem zde není zvýrazňování exkluzivních materiálů, ale rozdíly mezi běžnou realitou a imaginací v příběhu tématu – „
hory a hvězdy“, ale tak aby celý reálný prostor byl inspirativní i pro běžnou realitu. Celé řešení je založeno na proměnlivém vidění reálného světa sestaveného z překonávaných horizontů. Ty jsou odvozovány z ideje nutných překroků běžné reality; kroků gradujících jakoby na vrcholky hor do obrazivé hvězdné krajiny.
V celém návrhu je tak nejpůvodnější koncept s hvězdou oblohu nad metaforickým znázorněním výšek prostřednictvím kamenného jádra, vévodícím přiléhajícím horizontům.
V Brně v říjnu 2012, Petr Hrůša