Pražská konzervatoř dostala k 200. výročí svého založení nový koncertní a divadelní sál
Na přelomu tohoto a minulého roku vznikla ucelená výuková platforma pro studenty pražské konzervatoře, jejížm srdcem se staly nová koncertní síň a nový divadelní sál. Tyto prostory jsou doplněny kompletním zázemím včetně zkušeben, nahrávacího studia a režií. Přestože je stavba situována v centru města, je částečně skryta před zraky kolemjdoucích. Dubová vrata vedoucí na nábřeží se otevírají pouze v čase konání kulturních akcí, v tyto momenty však může divák očekávat velký vizuální zážitek.
Ve vnitřním dvoře hlavního sídla Pražské konzervatoře, v ulici Na Rejdišti - v těsné blízkosti Rudolfina, byl postaven nový objekt koncertního sálu. Všechny ostatní prostory jsou vestavěny do různých úrovní stávající historické budovy konzervatoře, provozy jsou tak spolu v jasné funkční vazbě. Velikost novostavby byla limitována fasádami historických budov, které celý dvůr dokola obklopují. Hlavní architekt projektu Ing. Karel Sehyl se s tímto limitem úspěšně vyrovnal. Polovinu objemu stavby zapustil pod úroveň stávajícího terénu a na střeše přístavby vytvořil relaxační zahradu, která nejlépe vynikne z vyšších pater sousedních budov.
Exteriér stavby tak na první pohled neodhaluje své skutečné využití. K exaktní hmotě z pískovcové fasády bez oken jsou přisazeny prosklené foyery, z nichž vyniknou zajímavé výhledy na okolní historizující budovy.
Využití prostor má více rovin. Pro studenty slouží především jako experimentální pomůcka k výuce, která umožňuje realizaci uměleckého představení, a to od jeho nastudování až po samotné představení divákům. Pro veřejnost funguje jako kulturní centrum, kam je možné přijít zhlédnout představení mladých umělců.
Akustika koncertního sálu
Srdcem a chloubou celého komplexu je především koncertní sál s objemem přibližně 1600 m³ a s kapacitou magických 333 míst včetně balkonu. Jedná se o unikátní stavbu vysokých společenských a kulturních hodnot, která Pražské konzervatoři i pražské veřejnosti citelně chyběla. Za posledních 105 let totiž v Praze nebyla postavena žádný ryze koncertní síň.
Zásadním cílem celého projektu bylo vytvořit moderní interiér, který svým pojetím bude vytvářet multifunkční prostor ve standardu 21. století, jehož základní pilíř představuje akustika, kterou vyprojektoval Ing. Tomáš Hrádek z firmy SONING Praha.
Tím, co dělá tento sál nezaměnitelným, je jeho interiér, jemuž vtiskl osobitý vzhled mladý architekt Vít Domkář.
Jednoduchou zkratkou totiž z ryze technologického prostoru vytvořil reprezentativní interiér, jemuž vládne kontrast materiálů dřeva a skla. Úzkou spoluprací architekta s akustikem tak byl skvěle podtržen vztah funkce a formy. Základní tvarování obkladů vychází z akustického předpisu maximalizovat difuzně odrazivé plochy, které svoji strukturou rozptýlí dopadající zvukový paprsek, což zajistí bohatost zvuku produkované hudby. Struktura difuzoru byla naformátována a opakována tak, aby vytvořila kompaktní plochu po téměř celém obvodu sálu, navíc celá byla pokryta dubovou dýhou. Pro odlehčení této poměrně těžké struktury jsou jako šperk zasazeny speciální tvárnice z litého křišťálového skla, které svým organickým tvarováním symbolizují nedalekou Vltavu. Skleněné tvárnice jsou kromě toho navíc prosvícena LED diodami v barevné škále RGB a dotvářejí tak atmosféru slavnostních koncertů.
Lehkost a eleganci prostoru dokresluje dřevěný podvěšený akustický strop v perlově bílé barvě. Segmentový podhled je zvlněn tak, aby zároveň vytvářel akustický baldachýn pro pozitivní zvukové odrazy do publika.
Důležité je také zmínit, že za úspěšným návrhem stojí postupný vývoj atypických akustických obkladů. Opakovaně byly vytvářeny prototypy pro akustická měření, z nichž akustik definoval tvarové modifikace.
Nejdůležitější je si uvědomit, že koncertní síň má velice náročný provoz a že důležitost její funkce je stavěna nad jeho vzhled. Muzikanti jsou velice citliví na jakýkoliv nedostatek. „Nejdůležitější krok už v začátku projektování je uvědomit si nezbytnost akustické kvality a hovořit o konceptu s akustikem“, zdůrazňuje architekt Vít Domkář.
Sál je velice dobře technologicky vybaven. Jak zvukařský, tak světelný aparát dovolují uspořádat doslova multimediální show. Pro svoji akustickou kvalitu lze tento sál využít jako nahrávcí studio pro větší symfonická tělesa.