|
foto: Petr Šmídek, 2016 |
Na jaře loňského roku širokou veřejnost zaskočila zpráva o předčasném odchodu první dámy star-architektury, Malevičovy obdivovatelky, nekompromisní propagátorky jiných než pravých úhlů a organických křivek. Přes tuto smutnou zprávu si můžeme být jistí, že ještě řadu let budou dokončovány stavby, které Zaha Hadid započala.
V září 2016 byla podle projektu původem irácké architektky dokončena odvážná dostavba historického objektu požární zbrojnice v pátém největším přístavu na světě. Projekt rekonstrukce a nástavby správní budovy přístaviště v belgických Antverpách vzešel ze soutěže uspořádané v roce 2007 vlámskou vládou, městem Antverpy a provozovatelem přístavu. Jedinou podmínkou zadavatele přitom bylo zachování původního objektu a naopak nebylo vůbec určené umístění nové stavby.
Historizující replika hanzovního domu upomíná na zlatou éru belgického kolonialismu v 16. století. Dostavba ze skla a betonu evokující vznášející se loď má naopak vyhlížet příchod nové zlaté éry do námořního přístavu. Antverpské přístavní doky jsou s délkou dvanácti kilometrů druhé největší v Evropě a s patnácti tisíci odbavenými zaoceánskými trajekty (200 milionů tun zboží) tudy projde čtvrtina všech evropských kontejnerů. V přístavišti pracuje více než osm tisíc dělníků a nepřímo doky vytváří pracovní příležitosti pro dalších 150 000 osob. Kromě historického předělu nově navržená budova svým umístěním také vyznačuje přechod mezi historickým centrem a obřím přístavním areálem.
Přístavní správa čítající přes pět set zaměstnanců doposud sídlila v několika budovách. Jako nové sídlo byla vybrána opuštěná požární zbrojnice. Historický objekt s futuristickou nástavbou vyvolal rozporuplné reakce ihned po oznámení výsledků soutěže v roce 2009, kdy se v užším kole vybíralo z celkem pěti návrhů. Nejen obyvatelé Antverp, ale také porota byla překvapena nekompromisní hrou protikladů a umístěním nové přístavby nad historický objekt. Mohutná betonová noha podpírající skleněný oblak je odpovědí na chybějící vertikálu požární věže původní zbrojnice, s níž původní projekt počítal, ale věž se nikdy nerealizovala.
Budově požární zbrojnice byl po rozsáhlých analýzách navrácen původní vzhled. V citlivě zrekonstruovaném objektu a nově přistavěné části je společně umístěna administrativní část a technická správa. Jediným výraznějším zásahem je prosklené centrálním atrium, odkud lze spatřit nově navrženou vznášející se “vesmírnou loď“ orientovanou na osu kanálu Kattendijkdok a namířenou k historickému centru města.
Nepravidelný tvar nové přístavby i mírně zvlnění fasády hledá inspiraci spíše ve zčeřených vlnách a plujících oblacích než přilehlých budovách. Pomocí trojúhelníkového rastru se na fasádě podařil pozvolný přechod od ostře řezaných přímek na jižní straně až po organicky zvrásněnou tvář severní strany. Translucentní plášť napomohl k vizuálnímu odlehčení čtyřpodlažní nástavby. Uvnitř je k dispozici téměř 13000 m² administrativní plochy, z čehož necelá polovina připadá nově navržené nástavbě. Kromě pracovních míst pro 500 zaměstnanců se zde nachází restaurace s panoramatickým výhledem, sál s kapacitou 90 osob, podzemní parkoviště pro 300 automobilů, místo pro 25 elektrických vozů a 190 jízdních kol.