...To, či to pripomína raststat.. či nie, bez rozvinutej debaty ešte neznamená nič zlé alebo dobré.. A prosté napovedanie podobnosti vonk. formy s inými objektami ešte nemusí, ba nenapovedá vcelku nič... Celkový dojem je pre mňa bez poznania ostatných súvislostí akceptovateľný..
Pekný pracovný deň prajem.
mne to celkom pripomina dom smutku z vonku.. ale vo vnutri sa mi to paci velmi. len si neviem predstavit existenciu vo vnutri, ked sa do toho oprie slnko.
výtvarne je to naozaj mimoriadne vydarené a pôsobivé, signifikantný je nápad s prebiehajúcou terasou vykonzolovanou nad svah - efektné, ale napr. terasa nemá zábradlie (?), podobne nerozumiem tým dvierkam z toalety do medzipriestoru - asi aby mali kadiaľ chodiť vyhrabávať nafúkané lístie a sneh, ale hlavne nevidím takmer nijaké odkladacie priestory, ktoré by mi chýbali, či už v byte a o to viac v ateliéri (nehovoriac o záhrade)
Mozna jste v te Sydney (kde se zrejme nedostava starych stodol) jiz velmi dlouho, ale Kojetin u Stareho Jicina je na Morave jeste mnohem dele.
Jinak ale tahle vyhorela stodola je podle mne lepsi, nez i ten vehlasny "sklenik" v New Caanan, Connecticut, ktery mi tak trochu pripomina.
Pěkné na oko, i když mi tam vadí ten "hadr" před spacím zákoutím. Postrádám tam úložné prostory i pracovní kout, když je to ateliér. Nebo se bude pracovat na jídelním stole? Malířský stojan také nikde... Nikde také není nic řečeno o vytápění - jsou tam k vidění jen kamínka a venku hromádka dřeva ..ta stačila v letošní zimě tak na pět dní (a to možná ještě těm kamnům fandím). Jestli to bude v budoucnu sloužit jako depandance pro hosty, nebo jako trucovna, tak to beru, ale teď to vnímám spíš jako pokus o cosi co není dotažené do konce
na první pohled celkem zajímavé ... na ten druhý ... no bydlet bych tam nechtěl ... možná jako chatu ... asi nejvíc mi tam vadí ta velká proslkená plocha přes dvě stěny ... ono to sice asi má mít nějaký význam ... ale když už tam potom beztak je sloup zdiva původního stavení ...
... no prostě jsem na rozpacích
česká architektura padá a padá společně s českou kulturou proto chci poděkovat vystudovaným architektum jakým je pan Mrva, že mi můj pohled uctivě potvrzují_Děkuji
No já nevím, jsem poněkud překvapena tou kritikou. Chápu, že se nemusí dům všem líbit, ale nazývat to dekadencí architektury? Vy snad nikdy nejezdíte po čr! Pro mě jsou dekadencí architektury všechny ty domy s řeckými sloupy či domy a la česká chalupa. Většina developerských projektů je velmi nudná a bez jakékoliv invence. Dekadencí architektury bych nazvala dům pana Pitra atd.
Neni to špatné, neni to dobré. Je to jen , aby to bylo. To jsou mé a jiných argumenty . Prezentace jen pro autora. Snad neplacená obdivná gratulace bez hodnocení je Váš projev. Tak se neurážejte.
Každy den je to tu lepší a lepší : ) Lenka a Jirka trochu provokace : )) jinak dobrý. Čekal jsem nějaké konkretnější a zajimavé dotazy. Pokusim se zodpovědět ty co mi přišly opravdu věcné.
TO VGA :.. dotaz na uložne prostory : na pozemku je planovana ještě jedna stavba RD a z fotografií to není jasné, tak součástí je ještě Hospodářská budova z pískovce ,kde je 150m2 uložných prostor pro nářadí,zahradu a pracovní oblečení.....Hadr : Barevný kretonový závěs mého kamaráda,a mněl ho ve svém dětském pokojíčku. Po několika letech na půdě jsme ho objevili a dali mu znovu život......Malířský stojan si pořídím a na něj udělám konzoly pro uchycení PC, dobrý nápad díky. ....Dřevo: množství v gabionovém koši při temperování podlahy stačí při teplotě 0'C ňa 7 dní. Dalších 10 KCM je složeno u hospodářské budovy. Samozřejmně podlahové vytápění komfortně vytopí místnost bez nutnosti přitápění v kamnech. Nachystány jsou také pro dobu ledovou vývody EL. pro sálavé panely.Takže v budoucnu z dalších fotografii bude vše jasné. díky za dotaz
TO LAMIK : z koupelny východ : Pěkný pohled z koupelny na pískovec a místo na větrání, trochu ustoupilo nepraktickým věcem jako je - sníh a listí taky. I v létě velice chladné místo je určeno pro chlazení piva a nápojů. za tuto cenu se to dá obětovat a dále na ukládání čistící techniky (5smetáků a 2 kyblíky : ) dále je v tomto místě zahradní ventil a krytá hadice,která bude prostupovat zdí pro nejodlehlejší část zahrady - švestkového sadu.
To KUČA : Tahle kuča je jen jeden se souboru 3 staveb ,které nebudou navzájem propojeny . Další stavba bude mít uplně jiné vlastnosti ,takže variabilita vidět ven a byt viděn muže být vystřídana přechdem do jiných míst a nevidět ven a nebýt viděn : ) Paleta míst bude pestrá tak si může každý sám zvolit jaký prostor ho má obklopovat.
TO JAN VLČEK : díky a myslim ,že stačí se podívat pozorněji na Austrálii a New Zealand z vlastní Zkušenosti vím a několik takových domů jsem navštívil na jižním ostrově. A můžu říct ,že tohle je uplně normální řešení pro domek proti některým realizacím ,s kterými jsem se setkal u protinožců . To ale v česku o sobě všeobevcě víme jací jsme srabi a proto trpíme na vlně nevkusu : ))
To : LENKA : Mrzí mně ,že řešíte uplně povrchně správnost v architektuře a výbec jste si přitom nevšimla zásadní věci a to v podlaze víka v misce pod skříní, kde je neustále kontrolována hladina oleje. Mám momentálně na starost jeden z ůseků zemské osy a neustále bdím nad jejím možným rezavěním. Tuto činnost a také břemeno zodpovědnosti jsem si vzal na sebe hned po té co jeden můj známý opustil tuto funkci ,protože se mu zasekávání planety a odstranóvání koroze zdálo již neudržitelné ,tak přešel k výzvědné agentuře JSI AJ NEJSI a v maloměstě se stará o pomluvy spolubydlících občanů.
Mrzí mě, že jsem dostatečně neocenila a nevšimla si výše zmíněného víka v misce pod skříní. Sypu si popel na hlavu a kaju se za svou povrchnost...
Jinak i nadále budu pokračovat ve svých hodnoceních typu: líbí/nelíbí, protože patřím do skupiny o architektuře nevzdělaných obyvatel této planety. Ano, protože pokud hodnotím dům jako laik, tak ho hodnotím pouze pocitově a jistě nikdo na tomto webu neočekává detailní vysvětlení proč tomu tak je... Pokud na tom někdo trvá, ráda odpovím do pošty....
Jakoby architekt byl tím, kdo obhajuje, co se nikomu nelíbí, poněvadž "škola" tak velí. Asi je a být i musí, protože úkolem našich staveb je uchovat pro budoucnost svědectví o naší době a stát se památkami. Proto by stavby neměly být primárně pěkné, ale měly by svědčit o hloubce našich myšlenek. Tak se i děje.
Je zvláštní pozorovat, jak si lidé ne/vědomě vše vztahují k vlastní osobě. Nejinak je tomu i u výše zmiňovaného líbí/nelíbí. Primárně by se, tedy dle mého názoru, člověk měl zamýšlet nad tím, proč TO tak je, za jakým účelem a z jaké pohnutky TO vzniklo. Hledat odpovědi na své otázky - ať už jsou v tradici regionálního bydlení nebo v subjektivním pohledu na svět člověka, jemuž je stavba, ale vlastně obecně cokoliv určeno. A pak to buď pochopí, nebo ne...
Mi se to nelíbí- MI! Ale co skutečný uživatel? Je ten spokojen? PROČ chtěl takový makový závěs? Jak ON se cítí v otevřeném prostoru? Jsem já on? ...
Pokud by se mělo navrhovat a projektovat podle líbismu, tak by to mohl dělat naprosto každý, a nemuseli bychom se zdržovat nějakým zdlouhavým studiem. Architekti jsou však lidé, jež musí vědět, PROČ to či ono tak je, a na základě tohoto poznatku pak lze dojít (většinou to samo vyplyne z vlastní logiky věci) k závěru, jestli řešení je v daném případě SPRÁVNÉ či nikoliv. Což je vlastně jediné relevantní hodnocení...
Rozhodně ale výraz líbí neztracuji... pro krásné slečny tohoto slova není nikd dost
líbí nelíbí.. to nic nemění na záklaďáckém zacházení s prostorem (primitivním, nikoliv jednoduchém). Je zajímavé porovnat zacházení s otevřeným proskleným prostorem např. u to Johnsona, nebo u Casa Vacchini, atd.. Nikde tam nenajdete např. kuchyň přilepenou na stěnu hlavního prostoru. Opět mnoho povyku pro nic.
Maslím, že je to velice povedené. Má to svůj příběh i nespornou prostorovou a hmotovou sílu. Jedině mi trošku vadí nesoulad exteriérových a interiérových materiálů. Co se týče užitnosti, myslím, žeinvestor měl jasnou představu o tom co chce a to taky dostal.
Samozřejmě, že je možné se ptát, proč TO vzniklo, ale bohužel se nabízí primární odpověď, kterou zde 12.5.09 pro mne přesně formuloval pan Jan Sommer, a potvrzují mi to dále hovory s různými architekty. Jakákoliv stavba v tak obydlených oblastech jako je ČR nikdy není pouze soukromou záležitostí. Knihy typu "Krajiny vnitřní a vnější" nebo "Makom: kniha míst" (Cílek), aj. , ale také např. "Vzpoura deprivantů" (Koukolík, Drtilová), dokládají snad dostatečně, jak významně na nás působí mimo jiné podoba toho, v čem žijeme. Stavba domu zasazená do krajiny nebo města (obce) je "vidět", a tím vstupuje do veřejného prostoru a podílí se na něm. Proto si dovoluji tento svůj komentář. Profesní aroganci pak spatřuji v tom, jak mnozí architekti s maximálním egem a nulovou pokorou vstupují do veřejného prostoru a ovlivňují jej. Hloubku tohoto základního postoje docela pěkně ilustruje odpověď RADKA pro LENKU 11.5.09 nebo poslední věta pana Antonína Kobližka v jeho příspěvku 13.5.09. V kontextu uvedeného a v určité parafrázi se pak, dle mého názoru, můžeme ptát JACÍ JSME a PROČ takoví jsme a JAK se na tom současná architektura podílí. Jestliže architekti jsou lidé, jež musí vědět, pak by se asi měli ptát především oni.
Můj text není příliš o předmětné stavbě, k napsání spíše obecné úvahy mne vyprovokovaly k této stavbě připojené komentáře. Moje hodnocení: tak trochu promarněná příležitost, ale oko příliš neuráží. V tomto místě a na tamních základech bych jásal nad něčím takovým, co se povedlo při stavbě Stodola - rekonverze Výžerky autorů: Lukáš Gavlovský, Oliver Kálnássy (viz. archiweb).
Vzhledem k tomu, že architekturu na webu hodně dělají fotografie lze těžko říci, jak tento dům působí v reálu, ale z dokumentace je to velmi pěkné. Interirérové řešení čisté, prosklené části, kdy okolní prostor vstupuje do toho obytného a naopak - takový přístup je mi velmi příjemný. A ještě nápadité využití původních zdí, oceňuji.
tolik nenávisti pro krásu na kterou já sám nemám mentální schopnosti a prostředky... poloha líbí/nelíbí je u aktuálních staveb spjata s mou aktuální situací a informovaností, kterou si do hodnocení promítáme. proto řada vynikajících staveb mívala v době vzniku zuřivé odpůrce.
a jsem přesvědčena o tom, že kdyby se sem přesunul glas house od johnsona, tak Thiery bude mít tisíce výtek.
a ještě jedna věc - tepelné ztráty neboli neekologičnost. bojím se, že se tendenční ekologismus začne promítat do architektury tak, že méně talentovaní architekti budou angažovaností spojenou s dezinformacemi drtit talentovanější kolegy.
ty tepelné ztráty z velkého prosklení se klidně mohou vyrovnat tepelným ziskům v zimních slunečných dnech. nakonec co je komu po tom, že si je někdo ochoten přitopit za cenu krásného výhledu. a koneckonců podle ekologistů se má oteplovat .-)
...jsou na tom to nejkrásnější a mně je líto, že nebyly užity jako součást interiéru. Takhle jsou to jenom kulisy, a to je v mých očích málo. Ta placatá střecha tomu taky škodí- i mně to připomíná moderní záchodky na dálnici (viz Jožo), nebo - ale fakt luxusní- přístřešek pro popelnice (viz lenka).
Omlouvám se, ale já to beru jako promarněnou příležitost, protože těch zdí je opravdu škoda...
To jste mě opravdu dostala s tou větou "tolik nenávisti pro krásu na kterou já sám nemám mentální schopnosti a prostředky..." Tím se dá opravdu omluvit úplně všechno. Bezva.
Aby nedošlo k omylu, tento dům se mi líbí a poloha líbí-nelíbí je výborná. Lepší než ta poloha, kterou jste vyjádřila ve vaší uvedené větě.
Přiznám se, že teď vám tak úplně nerozumím- stejně jako petr cagaš jsem Váš příspěvek (patrně mylně) pochopila jako odstřelení kritiků paušální dedukcí, že jsou ovlivněni tím, že na podobnou krásu nemají mentální schopnosti a prostředky. To je natolik jasný názor, že se na něj téměř ani nedá reagovat.
Vaším posledním příspěvkem jsem ovšem zcela zmatena...
co na tom nechápete? ukažte něco ze stále převažující produkce křiklavých šmoulích domků s ohavným a cizorodým zastřešením, podivuhodnými proporcemi, roztomiloučkým polygonálním výběžkem, zámkovou dlažbou vydlážděným okolím a zpetejte se jak se líbí - většina řekne: LÍBÍ.
tenhle dům nehyzdí okolí křiklavou fasádou, naopak je skoro neviditelný, má respekt k původním torzům zdi, v interiéru použité staré věci, žádná okázalost... přesto tu někdo vztekle prskne něco o přístřešku na popelnice.
narozdíl od stále převažující nevkusně přebarvené šmoulí produkce je tohle pořád vyjímka - kde se bere tahle averze?
pokud se nepletu, bavíme se o zdánlivě nevinné poloze líbí-nelíbí. petr tvrdí, že je (nevím jak to nazvat) snad - pravdivá?
ukazuju na příkladu prokazatelně neestetických staveb ke které možná i většina lidí zaujme pozici líbí, že tato poloha je nic neříkající a často zástupná.
Aspoň někdo chápe ty jednoduché věci, které říkám. Ještě poznámku k té "šmoulí produkci". Tady na archiwebu se běžně předvádějí domy, které opravdu šmoulí produkci nepřipomínají. To jsou ty klasické krabice nad kterými zde kdekdo plesá. A když někdo jako já napíše, že to není nic moc, tak argumentem často bývá věta, že šmoulí produkce je strašná. Prostě zcela z jiného soudku a úplně mimo mísu. Jako bych řekl, že naše fotbalová reprezentace hraje špatně a bylo mi řečeno, že krajský přebor je daleko horší.
Poloha líbí-nelíbí je především velmi vhodná ve chvíli, kdy se běžně kritici a obdivovatelé architektury začnou do svých výkladů zaplétat a nakonec začnou považovat za krásné věci, které prostě vůbec krásné nejsou. Nejlepší umělci svoje výtvory vůbec komentovat nemusí. Bohužel o dnešní architektuře se to říct nedá. Ta by se bez vysvětlujícího komentáře vůbec neobešla.
Jenže hk (alespoň tak jsem to pochopila), napsala, že pozice líbí-nelíbí vychází pouze "z aktuální situace" kritika. Dokonce použila spojení:"...tolik nenávisti pro krásu na kterou já sám nemám mentální schopnosti a prostředky..." Na tohle myslím reagoval petr, protože to je opravdu velmi prvoplánově odsuzující. Vy jste do toho pak vnesla ty šmoulí domky, ale o ty přece v této diskuzi nejde (resp. nešlo). Já osobně ani nepředpokládám, že se zde vyskytují obdivovatelé šmoulích domků.
U tohoto domu mě nic vysloveně neuráží, ale nevidím nic, nad čím bych jásala. Jak jsem už psala, je mi líto, že z těch nádherných zdí se stala jenom stafáž a nesedí mi k nim ani ta střecha. Promarněná příležitost, to je to, co se mi (taky jako jiným) dere na jazyk. Nicméně Vám neupírám právo na jiný názor, a že se tam majiteli líbí, se snad dá předpokládat a je to tak v pořádku.
Zajímavé na diskuzích na archiwebu je to, že když čtenář zaujme polohu "líbí" a zařadí se do chóru, nic se neděje. Pokud však řekne "nelíbí", hned tu lítají šmoulí domky, česká závist a umakartová jádra.
Moc by mě zajímalo (po přečtení příspěvku pana Kobližky), jak se svými klienty jednají architekti, kteří a priori zavrhují polohu "líbí-nelíbí" a mají pocit, že pouze architekti (tedy "ONI" ) se díky svému školení dobírají těch jediných správných řešení.
Z tohoto domu mám od počátku docela nejednoznačný pocit. Díky Šárce, která dovede lépe než já popsat a vysvětlit, kde je problém, jsem si to ujasnil a velmi s ní souhlasím. Tím chci také říct, že to je jeden z příkladů, kdy poloha líbí-nelíbí nestačí a já ji vnímám jen jako velmi DOBRÝ DOPLNĚK hodnocení čehokoliv.
Mne sa to líbí/páči. A ja osobne si myslím, že komu sa toto nepáči, nemá dobrý vkus... ale ako tu už bolo povedané, je to iba moj názor... A ako to funguje... o tom zatial môžeme viesť len dlhé debaty ako by mohlo a čo by mohlo a keby to a ono... V lete sadnem na bicykel a možno dorazím až tam a ak tam niekto bude, spýtam sa na to, chce sa niekto pridať?
Doražte možná raději v zimě na běžících lyžích, abyste viděl, co dělá sněhová nadílka na těch rampách aj. příležitostech k zasněžení. Ale v létě byste mohl poreferovat o případných účincích skleníkových, či o tom, že se jim podařilo zamezit. Co se týče vkusu, řekl bych, že jeho otázkou je i schopnost poznat, jestli pro mě nedobrý či nepříjemný výplod není třeba jen jiný, určený pro jiné "konzumenty". Možná je ten můj vkus dokonce horší. Nebo ten Váš? Ale ouha, lze jej takto vůbec hodnotit? Spíše by ten, kdo má dobrý vkus, výtvarný cit apod., jej měl prezentovat, prosazovat, objasňovat, zpřístupňovat (možná to k dobrému vkusu dokonce neoddělitelně patří a je to vkusnější, než posměšky na adresu majitelů chabého vkusu). Výtvarný cit a vkus je velký poklad. Školy architektury jej asi u "klientů" pěstují. Snad to jen nevykazují.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve vyjímečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Pekný pracovný deň prajem.
Nadhera!!!
Takové realizace mi tu chybí a zároveň mě táhnou zpět do české kotliny.
Jan Vlček, Sydney
Jinak ale tahle vyhorela stodola je podle mne lepsi, nez i ten vehlasny "sklenik" v New Caanan, Connecticut, ktery mi tak trochu pripomina.
... no prostě jsem na rozpacích
TO VGA :.. dotaz na uložne prostory : na pozemku je planovana ještě jedna stavba RD a z fotografií to není jasné, tak součástí je ještě Hospodářská budova z pískovce ,kde je 150m2 uložných prostor pro nářadí,zahradu a pracovní oblečení.....Hadr : Barevný kretonový závěs mého kamaráda,a mněl ho ve svém dětském pokojíčku. Po několika letech na půdě jsme ho objevili a dali mu znovu život......Malířský stojan si pořídím a na něj udělám konzoly pro uchycení PC, dobrý nápad díky. ....Dřevo: množství v gabionovém koši při temperování podlahy stačí při teplotě 0'C ňa 7 dní. Dalších 10 KCM je složeno u hospodářské budovy. Samozřejmně podlahové vytápění komfortně vytopí místnost bez nutnosti přitápění v kamnech. Nachystány jsou také pro dobu ledovou vývody EL. pro sálavé panely.Takže v budoucnu z dalších fotografii bude vše jasné. díky za dotaz
TO LAMIK : z koupelny východ : Pěkný pohled z koupelny na pískovec a místo na větrání, trochu ustoupilo nepraktickým věcem jako je - sníh a listí taky. I v létě velice chladné místo je určeno pro chlazení piva a nápojů. za tuto cenu se to dá obětovat a dále na ukládání čistící techniky (5smetáků a 2 kyblíky : ) dále je v tomto místě zahradní ventil a krytá hadice,která bude prostupovat zdí pro nejodlehlejší část zahrady - švestkového sadu.
To KUČA : Tahle kuča je jen jeden se souboru 3 staveb ,které nebudou navzájem propojeny . Další stavba bude mít uplně jiné vlastnosti ,takže variabilita vidět ven a byt viděn muže být vystřídana přechdem do jiných míst a nevidět ven a nebýt viděn : ) Paleta míst bude pestrá tak si může každý sám zvolit jaký prostor ho má obklopovat.
TO JAN VLČEK : díky a myslim ,že stačí se podívat pozorněji na Austrálii a New Zealand z vlastní Zkušenosti vím a několik takových domů jsem navštívil na jižním ostrově. A můžu říct ,že tohle je uplně normální řešení pro domek proti některým realizacím ,s kterými jsem se setkal u protinožců . To ale v česku o sobě všeobevcě víme jací jsme srabi a proto trpíme na vlně nevkusu : ))
To : LENKA : Mrzí mně ,že řešíte uplně povrchně správnost v architektuře a výbec jste si přitom nevšimla zásadní věci a to v podlaze víka v misce pod skříní, kde je neustále kontrolována hladina oleje. Mám momentálně na starost jeden z ůseků zemské osy a neustále bdím nad jejím možným rezavěním. Tuto činnost a také břemeno zodpovědnosti jsem si vzal na sebe hned po té co jeden můj známý opustil tuto funkci ,protože se mu zasekávání planety a odstranóvání koroze zdálo již neudržitelné ,tak přešel k výzvědné agentuře JSI AJ NEJSI a v maloměstě se stará o pomluvy spolubydlících občanů.
díky za příspěvky s pozdravem Radek
Jinak i nadále budu pokračovat ve svých hodnoceních typu: líbí/nelíbí, protože patřím do skupiny o architektuře nevzdělaných obyvatel této planety. Ano, protože pokud hodnotím dům jako laik, tak ho hodnotím pouze pocitově a jistě nikdo na tomto webu neočekává detailní vysvětlení proč tomu tak je... Pokud na tom někdo trvá, ráda odpovím do pošty....
Mi se to nelíbí- MI! Ale co skutečný uživatel? Je ten spokojen? PROČ chtěl takový makový závěs? Jak ON se cítí v otevřeném prostoru? Jsem já on? ...
Pokud by se mělo navrhovat a projektovat podle líbismu, tak by to mohl dělat naprosto každý, a nemuseli bychom se zdržovat nějakým zdlouhavým studiem. Architekti jsou však lidé, jež musí vědět, PROČ to či ono tak je, a na základě tohoto poznatku pak lze dojít (většinou to samo vyplyne z vlastní logiky věci) k závěru, jestli řešení je v daném případě SPRÁVNÉ či nikoliv. Což je vlastně jediné relevantní hodnocení...
Rozhodně ale výraz líbí neztracuji... pro krásné slečny tohoto slova není nikd dost
Můj text není příliš o předmětné stavbě, k napsání spíše obecné úvahy mne vyprovokovaly k této stavbě připojené komentáře. Moje hodnocení: tak trochu promarněná příležitost, ale oko příliš neuráží. V tomto místě a na tamních základech bych jásal nad něčím takovým, co se povedlo při stavbě Stodola - rekonverze Výžerky autorů: Lukáš Gavlovský, Oliver Kálnássy (viz. archiweb).
a jsem přesvědčena o tom, že kdyby se sem přesunul glas house od johnsona, tak Thiery bude mít tisíce výtek.
a ještě jedna věc - tepelné ztráty neboli neekologičnost. bojím se, že se tendenční ekologismus začne promítat do architektury tak, že méně talentovaní architekti budou angažovaností spojenou s dezinformacemi drtit talentovanější kolegy.
ty tepelné ztráty z velkého prosklení se klidně mohou vyrovnat tepelným ziskům v zimních slunečných dnech. nakonec co je komu po tom, že si je někdo ochoten přitopit za cenu krásného výhledu. a koneckonců podle ekologistů se má oteplovat .-)
Omlouvám se, ale já to beru jako promarněnou příležitost, protože těch zdí je opravdu škoda...
Aby nedošlo k omylu, tento dům se mi líbí a poloha líbí-nelíbí je výborná. Lepší než ta poloha, kterou jste vyjádřila ve vaší uvedené větě.
Vaším posledním příspěvkem jsem ovšem zcela zmatena...
tenhle dům nehyzdí okolí křiklavou fasádou, naopak je skoro neviditelný, má respekt k původním torzům zdi, v interiéru použité staré věci, žádná okázalost... přesto tu někdo vztekle prskne něco o přístřešku na popelnice.
narozdíl od stále převažující nevkusně přebarvené šmoulí produkce je tohle pořád vyjímka - kde se bere tahle averze?
ukazuju na příkladu prokazatelně neestetických staveb ke které možná i většina lidí zaujme pozici líbí, že tato poloha je nic neříkající a často zástupná.
Poloha líbí-nelíbí je především velmi vhodná ve chvíli, kdy se běžně kritici a obdivovatelé architektury začnou do svých výkladů zaplétat a nakonec začnou považovat za krásné věci, které prostě vůbec krásné nejsou. Nejlepší umělci svoje výtvory vůbec komentovat nemusí. Bohužel o dnešní architektuře se to říct nedá. Ta by se bez vysvětlujícího komentáře vůbec neobešla.
U tohoto domu mě nic vysloveně neuráží, ale nevidím nic, nad čím bych jásala. Jak jsem už psala, je mi líto, že z těch nádherných zdí se stala jenom stafáž a nesedí mi k nim ani ta střecha. Promarněná příležitost, to je to, co se mi (taky jako jiným) dere na jazyk. Nicméně Vám neupírám právo na jiný názor, a že se tam majiteli líbí, se snad dá předpokládat a je to tak v pořádku.
Zajímavé na diskuzích na archiwebu je to, že když čtenář zaujme polohu "líbí" a zařadí se do chóru, nic se neděje. Pokud však řekne "nelíbí", hned tu lítají šmoulí domky, česká závist a umakartová jádra.
Moc by mě zajímalo (po přečtení příspěvku pana Kobližky), jak se svými klienty jednají architekti, kteří a priori zavrhují polohu "líbí-nelíbí" a mají pocit, že pouze architekti (tedy "ONI" ) se díky svému školení dobírají těch jediných správných řešení.